donderdag 17 mei 2012

time to work a little harder


En ja hoor: Het is eindelijk weekend en redelijk lekker weer, maar ik zit aan mijn huiswerk. Zucht! Het is heel druk op school en de laatste toetsweek komt ook alweer in zicht. Gelukkig gaat het mij allemaal goed af tot nu toe, maar vandaag heb ik toch maar even als huiswerkdagje ingepland. Huiswerk bijwerken, po's en presentatie's afmaken en misschien alvast een samenvatting maken. Gelukkig bestaat niet mijn hele weekend uit huiswerk maken hoor, dat overleef ik niet! Vanavond ga ik een filmpje kijken met vrienden en morgen wordt een dagje in de keuken met een lieve vriendin. Zaterdag een dagje goed inkopen doen met mama en zondag uitrusten. Heerlijk weekend dus. Maar ik heb aan mezelf beloofd dat ik vandaag hard zou gaan werken en me niet zou laten afleiden (waar ik nu alweer mee bezig ben haha). Ik heb een paar tips bedacht, voor als jullie net zo'n goede concentratie hebben als ik.

Concentratieboog
Iedereen heeft een bepaalde concentratieboog, ook jij. Het verschilt per mens hoe lang je je goed kan concentreren, maar gemiddeld ben je na 45 minuten je concentratie kwijt. Het heeft absoluut geen zin om naar je boek te zitten staren zonder iets op te nemen, maar toch vind ik dit heel herkenbaar. Wat je dus moet doen is als je een half uur tot drie kwartier hebt zitten leren; hou even een pauze. Maak een lekkere smoothie voor jezelf, kijk 10 minuutjes van je favoriete serie, zoek ontspanning. Na 10 minuutjes iets totaal anders doen kan je daarna weer hard verder met leren!

Werkplek
Huiswerk proberen te maken in de woonkamer, terwijl de tv op luid volume staat en je broertje en zijn vriendje schreeuwend rondjes aan het rennen zijn om de eettafel. Ken je dit? Niet goed! Als je goed en effectief wil werken moet je een rustige plek zoeken waar je je kan concentreren. Ga op je kamer zitten met de deur dicht en zorg dat je niet te veel afleiding bij de hand hebt (precies, ruim je kamer een keer op!). De meeste mensen zeggen ook geen muziek op, al werkt het voor mij soms juist om muziek met een lekkere beat op te zetten. Daar wordt ik beter gemotiveerd van. Je moet kijken wat je zelf fijn vindt, maar het relaxed voor jezelf.

Nuttig?
Als je docent huiswerk opgeeft is de eerste reden waarom je het maakt; 'Omdat het moet.' Maar dat is niet de juiste instelling. Ik vind dat je voor jezelf moet kijken welk huiswerk nuttig is voor jou om te maken. Als je een vak moeilijk vindt, helpt oefenen met opgaven vaak wel. Maar als je een vak helemaal begrijpt en je moet 20 ongeveer dezelfde opgaven maken denk ik vaak al 'laat maar'. Veel mensen gaan dan tegen hun zin in zitten werken en dát heeft geen nut! Kijk voor jezelf wat handig is en waar je wat van leert. Als je de eerste 3 opgaven begrijpt en je ziet al dat de volgende 20 ongeveer hetzelfde zijn, sla er dan 15 over en kijk of je de laatsten ook begrijpt. Een docent vindt het meestal echt niet erg als jij je huiswerk niet hebt gemaakt, zolang je het maar wel begrijpt. En zo kan je de tijd die je anders had besteed aan die 15 opgaven ook nog eens nuttig gebruiken aan wat anders!

Eten en Drinken
Ergens op kauwen tijdens het huiswerk maken werkt voor mij vaak. Je moet natuurlijk niet aan een stuk door gaan snoepen, maar op een kaugompje kauwen kan niet veel kwaad. Ook werkt het bij mij om mezelf te belonen als ik iets af heb gemaakt. De week voor de toetsweek koop ik vaak een reep chocolade of een pak lekkere koekjes. Ik maak voor mezelf een schema wat ik nog moet doen voor de toetsweek en ook hoe veel werk elk ding is. Voor een grote samenvatting maken mag ik twee koekjes nemen en voor even wat woordjes leren eentje. Zo motiveer ik mezelf nog net wat extra. Ook is het goed om genoeg te drinken. Je kunt in je pauze wat drinken pakken, maar je kunt ook een pot thee op je bureau zetten, dan kan je lekker bij blijven schenken.

Eén Ding Tegelijk
Je kent vast het gevoel wel dat je morgen ineens twee mondelingen hebt en er eigenlijk nog niet voor hebt geleerd. Dan wil je het zo snel mogelijk doen, maar wel allebei natuurlijk! STOP! Het heeft geen zin om je Engels en je Duits mondeling tegelijk te leren, om je Biologie en je Natuurkunde op hetzelfde moment te maken. Zo raak je alleen maar door de war en je moet toch niet hebben dat je straks Engels staat te praten tegen je Duits docent. Deel je middag in met een planning: Eerst een uurtje Engels, even pauze houden, dan anderhalf uur Duits en dan na het eten weer Engels doornemen. Zo houd je het logisch en overzichtelijk voor jezelf.

Gedachten
Als bovenstaande dingen allemaal niet werken en je nog steeds continu aan andere dingen moet denken; maak een lijstje. Soms zit je hoofd zo vol en ben je zo druk met andere dingen bezig die je nog moet regelen dat je alleen maar daar aan kan denken om ze maar niet te vergeten. Schrijf alles netjes op een lijstje. Zo vergeet je het niet, maar hoef je ook niet meer je best te doen om het te onthouden. Als je 's avonds niet kan slapen is dit ook superhandig om te doen! En als je gewoon niet kan stoppen met aan die ene persoon te denken... Dan kan ik je verder ook niet helpen denk ik! ;)

Hopelijk kan je je nu beter op je huiswerk concentreren dan dat ik het afgelopen halfuur heb gedaan haha. Ik ga nu weer hard aan de slag. En denk eraan: Er is meer dan alleen huiswerk! xLiefs


Sorry, no English this time. I have to go and continue my studying. Use Google Translate ;) xLove

3 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven!!
    Liefs, Mi-lou

    www.bebeautyfullbymy.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! En handig (;
    Vooral 's avonds kan ik echt niets meer doen.
    Nu doe ik al helemaal niets meer voor school xd time for holiday!

    BeantwoordenVerwijderen